Var finns de konkreta lösningarna i valdebatten? 

Var finns de konkreta lösningarna i valdebatten? 

8 september 2022 | Aspekta, Public Affairs

En spaning om valkampanjernas budskap

Med några få dagar till valet kvar, arbetar politikerna in i det sista med att locka väljare. Nya utspel, politiska förslag och kampanjer ska övertyga dem som ännu inte har bestämt sig. Kampanjaffischer med budskap som ”För Sveriges bästa”, ”Sverige ska bli bra igen, ”Redo att kapa vårdköerna”, ”Din trygghet är politikernas ansvar”, ”Nu får vi ordning på brotten” och ”Tillsammans kan vi göra vårt Sverige bättre” pryder gator och torg i Sveriges städer och orter.

Budskapen i partiernas kampanjer är snarlika. Utan tillhörande partiloggor eller partiledarnas ansikten hade det varit en omöjlig uppgift att identifiera vilket parti som står bakom vilken slogan. Att kommunicera så brett kan ha sina fördelar men innebär också nackdelar.

Genom att skifta fokus från konkreta politiska handlingsprogram till en mer bred vision kan partierna eventuellt skapa bättre förutsättningar vid förhandlingsbordet. I båda blocken finns det en kamp om vilken ideologisk grund som ska ta plats i regeringsunderlaget, vilket kommer att innebära uppoffringar från alla håll och kanter. För att minimera risken över brutna löften och väljarnas besvikelse, är det mer strategiskt att inte lova något konkret.

Nackdelen med kommunikation som fokuserar främst på visioner är ganska självklar. Det blir svårt för väljare att se vilka partier som har en långsiktig lösning på de problem och utmaningar som Sverige står inför. För vilket parti förespråkar längre vårdköer, fler kriminella gäng, en ökad otrygghet och ett sämre Sverige egentligen? Ingen av dem, såklart. Därför blir det också svårt för väljare att skapa sig en bild om vilka lösningar som prioriteras efter valet.

Vad innebär denna typ av kampanjande för väljare och näringslivet i Sydsverige? Skånska företagsledare berättade för Di häromdagen att det saknas en verklig förståelse och en lösningsorienterad debatt. Oavsett vilket block eller vilket parti som tar regeringsmakten är det tydligt att väljare och näringsliv vill se långsiktiga och hållbara lösningar framåt. Så ännu finns det stora möjligheter för organisationer och företag att lyfta fram prioriterade problem och lösningar.

När dammet efter valdagen har lagt sig kan styrande politiker inta en mer lyhörd roll på lokal, regional och nationell nivå. Vår uppmaning till näringslivet är att analysera kommande politiska läge, presentera lösningar och ställa krav på politikerna.

Har du frågor?
Varmt välkommen att kontakta våra experter inom Public affairs:

Åsa Väärälä

Åsa Väärälä

Konsult

Elin Nyström

Elin Nyström

Konsult

Relaterade inlägg

Välkommen Thea Axelsson, Aspektas nya praktikant!

  Vem är Thea Axelsson? Mitt namn är Thea Axelsson och jag studerar medie- och kommunikationsvetenskapliga programmet på Jönköping University, med inriktning marknadskommunikation. Jag tar examen till sommaren och avslutar med verksamhetsförlagd utbildning här på...

läs mer
Dags att ta Public Affairs till en ny nivå

Dags att ta Public Affairs till en ny nivå

Så kom den efterlängtade dagen, restriktionerna kopplat till coronapandemin hävs och livet börjar återgå till det normala. Så även politiken. Vi förstår om din organisations engagemang i samhällsfrågor och Public Affairs har lagts lite i träda när frågeställningarna...

läs mer
Aspekta rivstartar 2022 med två nyrekryteringar

Aspekta rivstartar 2022 med två nyrekryteringar

Efter ett intensivt 2021 där vi ser stärkt efterfrågan på våra tjänster är vi mycket glada att inleda det nya året med att välkomna två nya kollegor. Sara Lindblad kommer in som rådgivare, skribent och projektledare specialiserad på hållbarhetsfrågor och Public...

läs mer