Ny social kanal landar i EU – Metas ”X-dödare”

Ny social kanal landar i EU – Metas ”X-dödare”

20 december 2023 | Corporate Communication, Okategoriserad

Förra veckan kom Metas “X-dödare” Threads också till oss i EU, efter att ha lanserats på andra marknader tidigare i år. Så vad är då det här, och varför ska du bry dig om det?

Threads är en integrerad syster-app till Instagram. Du blir enkelt en del av gemenskapen genom att koppla ditt Instagram-konto till Threads. Väl gjort är det ett välbekant format för alla som tidigare använt X, tidigare känt som Twitter. Textbaserade, korta meddelanden om 500 tecken. Det finns färre funktioner än på Twitter, och fokus är just på textinlägg.

Det dröjde ett drygt halvår innan Threads kom till EU, då kommissionen hade synpunkter på Metas datainsamling och användarnas integritet. Nu har Meta gjort önskade justeringar, och fått ett godkännande för att rulla ut appen till alla Instagram-användare i unionen. I USA hade Threads en väldigt framgångsrik första period, med ett stort antal nya användare. Trots en förutsägbar nedgång efter den första hypen har appen fortfarande en relativt hög andel aktiva användare, globalt cirka 10 miljoner dagliga användare.

Threads är en så tydlig konkurrent till X att alla jämförelser blir oundvikliga. I dag är gapet stort de två emellan vad gäller dagliga användare (cirka 230 miljoner på Twitter, runt 10 miljoner på Threads – innan lanseringen i EU, nota bene) men det är inte skrivet i sten att det förblir så. Att Threads ändå har en chans att etablera sig och bli en digital plats där vi spenderar tid beror dels på den nedåtgående trenden och känslan av allmänt kaos hos och på X, dels den enorma potential som finns i kopplingen till Instagram. Globalt har Instagram över 2 miljarder dagliga användare, och i Sverige använder 53 procent appen varje dag. Den låga tröskeln att skapa ett konto och får vi förmoda, Instagrams planer på att introducera och pusha ut Threads till alla Instagram-användare, gör att det finns en låg friktion för väldigt många människor att testa på.

Behöver vi ytterligare en social medie-kanal då?

Att en av de stora techjättarna lanserar en ny kanal innebär att det sociala medielandskapet fragmenteras ytterligare, en trend vi tidigare skrivit om i vårt nyhetsbrev (prenumerera här om du inte redan gör det). Vad det blir av det och hur vi som kommunikatörer bör förhålla oss är fortsatt oklart, och framtiden skrivs varje dag. I USA, det land vi allra helst importerar trender från, har Threads på relativt kort tid blivit en säkrare plats för varumärken och organisationer att synas på. Men betyder det att du ska hoppa i med huvudet före? Nja, vi tycker inte att du behöver ha så bråttom.

Överväganden för företag

Som vid traditionella sociala medier finns det inte samma behov av att registrera sitt företagsnamn för att inte någon annan ska lägga vantarna på det. I och med integrationen till Instagram, och att man utökar det kontot till att användas även på Threads, kan ni sitta relativt lugnt i båten och se hur det utvecklar sig. Blir det en plats där era målgrupper finns, ja men då kan det finnas en poäng. Om det inte skulle ta fart under 2024 behöver ni inte lockas med i farten, och anstränga er för att få ytterligare en social kanal att ge effekt.

Digitala kanaler erbjuder stora möjligheter för företag att nå ut till sina målgrupper. Men för att kunna räkna hem investeringen av de ansträngningarna och resurserna som används måste företag sätta gränser och en tydlig digital strategi. Grundlig research och kartläggning må ta tid i anspråk, men är förutsättningar för att lyckas.

Vill du ha stöd och rådgivning kring hur du planerar din digitala närvaro på bästa sätt? Hör av dig till oss så berättar vi mer om våra erbjudanden om att inventera, analysera och bygga upp en strategi för era digitala kanaler.

Vill du veta mer? Varmt välkommen att kontakta oss: