Klimatomställningen har ett kommunikationsproblem

Klimatomställningen har ett kommunikationsproblem

13 juli 2022 | Public Affairs

Ett ständigt aktuellt ämne är den pågående ofantliga utmaning vi står inför – klimatomställningen av hela det svenska och globala samhället. Detta var något som diskuterades flitigt under den gånga Almedalsveckan

Mycket av debatten och argumentationen har vi hört förut. ”Hållbarhet är inte välgörenhet, utan lönsamhet”, ”Det ska vara lätt att göra rätt”, och ”Politiken står i vägen för den gröna omställningen”. Men i år var det ett argument kring varför omställningen till att bli världens första fossilfria välfärdsland går så trögt, som vi inte hört förut: ”Klimatomställningen har ett kommunikationsproblem”.

Panel efter panel på temat fossilfrihet stod generaldirektörer för myndigheter, hållbarhetschefer, VD:ar, klimatforskare och omställningssamordnare och pratade om avsaknaden av ett gemensamt narrativ för denna omfattande samhällsförändring. Varför vill man inte ha ett vindkraftverk i sin kommun eller ändra sina konsumtionsvanor? Jo, vi som samhälle saknar en gemensam nationell vision om vilket Sverige vi vill leva i år 2045. Och eftersom vi har missat att skapa detta narrativ vill man inte göra förändringar idag. Vi förstår helt enkelt inte vilken skillnad insatserna här och nu skulle innebära för den framtid vi gemensamt skapar.

Detta är intressant ur två perspektiv. För det första hamnar kommunikationens brister i fokus när målen vi satt som bolag, organisation eller i detta fall nation inte uppnås. Vi har alla lösningar på plats om folk bara förstod hur bra dessa lösningar är och vilken skillnad det skulle göra. För det andra sätts skyhöga förväntningar på kommunikation som ett mirakelmedel – ett raketbränsle i omställningsmekanismerna om man så vill.

På Aspekta håller vi med om att kommunikationen är en central faktor i att bidra till ökad förståelse och acceptans för förändringar, framför allt i en så avgörande fråga som klimatet. I komplexa frågor med många viljor kring hur målen ska uppnås krävs kommunikationen som en medlande och enande kraft. Och vi är enormt stolta och glada över att just hållbarhetskommunikation fick stå i välförtjänt rampljus i årets Almedalsvecka!

Aspekta bistår gärna vid behov att sätta narrativet för denna gemensamma framtid för just ditt bolag, din organisation eller väl Sverige som nation! Hör av er till någon av våra experter på hållbarhetskommunikation så tar vi nästa steg tillsammans!

Vill du veta mer? Kontakta någon av oss:

Relaterade inlägg

Nya digitala arenor för fortsatt samhällsdebatt

Nya digitala arenor för fortsatt samhällsdebatt

När Almedalsveckan 2020 ställdes in kom det inte som en överraskning. Det var ett ansvarsfullt beslut av huvudarrangörerna och Sveriges åtta riksdagspartier. Att regioner och kommuner ska prioritera och fokusera på Almedalen under rådande Covid-19 pandemi och dess...

läs mer
”Stormen Jan drar in och släpper fram Löfven”

”Stormen Jan drar in och släpper fram Löfven”

Från midsommarafton varje dag till att stormen Jan drar in, politiska surdegar går inte längre att ducka för, Miljöpartiets nya språkrör blir en nyckelaktör och Malmö visar vägen i runda två. Csaba Bene Perlenberg som stod för den politiska spaningen på Aspektas...

läs mer