Hållbarhetsredovisningen är klar – vad händer nu?

Hållbarhetsredovisningen är klar – vad händer nu?

6 april 2022 | Aspekta, Hållbarhet

Så börjar rapportsäsongen lida mot sitt slut och alla timmar som lagts ner på att samla in, formulera och prioritera bland budskap, viktiga händelser och stora framsteg på hållbarhetsområdet har mynnat ut i årets hållbarhetsredovisning. Men vad ska ni göra av allt innehåll? Hur säkerställer er verksamhet att de resurser som lagts ner på hållbarhetsredovisningen genererar så stort värde som möjligt?

Det handlar om att tänka nytt kring vad innehållet i redovisningen kan användas till och se den som ett värdeskapande grundmaterial snarare än en produktion som tas fram av nödvändighet. Som helhet kan en rapport vara svårsmält – den är ju trots allt ett juridiskt dokument -, men delar av den kan effektivt användas till både intern och extern kommunikation i en rad olika kanaler. Den kan med enkla medel justeras eller anpassas för att träffa olika målgrupper och olika kontaktytor.

Säkerställ att er hållbarhetsredovisning inte blir ett dokument som samlar damm i en skrivbordslåda, utan ett dokument fullt av levande innehåll som kan användas året om. Med en genomlysning av er hållbarhetsrapport kan Aspekta hjälpa er att identifiera budskap som kommuniceras genom exempelvis:

  • Film
  • Infografiker
  • Innehåll till hemsida och sociala medier
  • PR-aktiviteter
  • Intern och extern kommunikation

Vill ni veta mer om hur man tar fram värdeskapande kommunikation med utgångspunkt i ert bolags hållbarhetsredovisning? Kontakta Sara Thorngren eller Sara Lindblad, konsulter inom hållbarhetskommunikation på Aspekta.

Vill du veta mer? Kontakta någon av oss:

Sara Lindblad

Sara Lindblad

Konsult inom hållbarhetskommunikation

Sara Thorngren

Sara Thorngren

Konsult inom hållbarhetskommunikation

Relaterade inlägg

Är du vår nästa stjärna?

Är du vår nästa stjärna?

Aspekta söker juniorkonsult   Vi söker dig som nyligen avslutat dina akademiska studier och som vill ge dig ut i arbetslivet och ta dig an rollen som juniorkonsult på en växande PR-byrå. Du bör vara en nyfiken och kreativ person som gärna arbetar i team, och som...

läs mer
Välkommen Thea Axelsson, Aspektas nya praktikant!

Välkommen Thea Axelsson, Aspektas nya praktikant!

  Vem är Thea Axelsson? Mitt namn är Thea Axelsson och jag studerar medie- och kommunikationsvetenskapliga programmet på Jönköping University, med inriktning marknadskommunikation. Jag tar examen till sommaren och avslutar med verksamhetsförlagd utbildning här på...

läs mer
Dags att ta Public Affairs till en ny nivå

Dags att ta Public Affairs till en ny nivå

Så kom den efterlängtade dagen, restriktionerna kopplat till coronapandemin hävs och livet börjar återgå till det normala. Så även politiken. Vi förstår om din organisations engagemang i samhällsfrågor och Public Affairs har lagts lite i träda när frågeställningarna...

läs mer