Genom ”Hållbarhetslagen” känner nu fler bolag sig manade att redovisa sitt hållbarhetsarbete. Detta är förstås positivt och svarar väl mot omvärldens ökade förväntningar på regelbunden och rättvisande hållbarhetsinformation. Det ökade intresset gör att även bolag som inte omfattas av lagen ser värdet av aktiv hållbarhetskommunikation.
Vi på Aspekta har listat fem tips på hur de bolag som inte berörs av ”Hållbarhetslagen” kan lägga grunden för en förtroendebyggande hållbarhetsredovisning:
1. Vem vänder vi oss till?
Kommunikation handlar kort och gott om att påverka någons attityd genom kunskap. Identifiera därför vilka intressenter ni vill påverka. Vad är deras bild av er just nu? Vad vill ni att deras bild ska vara framgent? Vilken information vill de ha och vilken information tycker ni att de borde ha?
2. Välj ut det viktigaste
Vare sig man är medveten om det eller inte, så pågår det sannolikt ett hållbarhetsarbete redan idag inom bolaget. Sätt på hållbarhetsglasögonen och betrakta verksamheten utifrån frågan ”Hur tar vi ansvar?”. Välj sedan ut några aspekter som ni känner er stolta över, som ni gör riktigt bra och som ni tycker att era intressenter borde känna till.
3. Kommunicera ambitioner
Hållbarhetsområdet är ett datatätt område och det är lätt att falla i fällan att bara rapportera siffror. Skapa rätt kontext för informationen och fokusera till en början främst på att förklara varför bolaget engagerar sig för hållbarhet och varför vissa insatser genomförs. Hållbarhet är en ständigt pågående resa och ingen förväntar sig att bolaget redan ska vara framme för att få lov att berätta. Berätta om era beslut och planer och involvera läsaren.
4. Ödmjukhet kring utmaningar
Hållbarhetsredovisning kan ibland kännas som att man skönmålar verkligheten, särskilt om verkligheten är att hållbarhetsarbetet känns ostrukturerat och resultaten inte ännu är på plats. Det bästa sättet för att undvika ”green washing” är därför att prata öppet om utmaningarna. Ni kommer upptäcka att en ödmjukhet för svårigheterna i arbetet upplevs som mycket mer trovärdigt än självsäkerhet kring resultaten.
5. Gör det enkelt att hitta
Alla kan berätta om sitt hållbarhetsarbete, men långt ifrån alla måste göra det genom den traditionella hållbarhetsrapporten. Välj den kanal som passar er och era intressenter bäst och gör informationen enkel att hitta och förstå. Ju svårare information är att få tag på och förstå, desto svårare blir det för era intressenter att ta till sig den, vilket gör att flera värden riskerar att gå förlorade.
Att säkerställa att omvärlden och intressenterna känner till ett bolags hållbarhetsarbete har många fördelar. Det ger rekryten vägledning i valet av arbetsgivare, konsumenten får bättre beslutsunderlag, investerare blir tryggare i var kapitalet växer bäst och medarbetarna kan bättre förstå hur deras bidrag passar in i bolagets hållbarhetsresa.
Vill du veta mer om hur vi på Aspekta kan bistå dig och din verksamhet i arbetet med hållbarhetsfrågor? Kontakta Martin Lucander, partner och hållbarhetsspecialist på Aspekta.
Vi använder cookies på vår webbplats för att ge dig den mest relevanta upplevelsen genom att komma ihåg dina preferenser och upprepade besök. Genom att klicka på "Godkänn" samtycker du uttryckligen till användningen av cookies. Besök Cookie Settings för att veta mer om de cookies som används på vår webbplats.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
__cf_bm
30 minutes
This cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-advertisement-dk
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Analytics" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics-dk
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Analytics" category .
cookielawinfo-checkbox-functional
1 year
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-functional-dk
1 year
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Necessary" category .
cookielawinfo-checkbox-others
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to store the user consent for cookies in the category "Others".
cookielawinfo-checkbox-performance
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to store the user consent for cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
pll_language
1 year
The pll _language cookie is used by Polylang to remember the language selected by the user when returning to the website, and also to get the language information when not available in another way.
viewed_cookie_policy
1 year
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin to store whether or not the user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded YouTube videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
YouTube sets this cookie to measure bandwidth, determining whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
Youtube sets this cookie to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos.
yt.innertube::nextId
never
YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.