Digitalisering och demokratisering av politisk kommunikation ökar möjligheterna för påverkansarbete

Digitalisering och demokratisering av politisk kommunikation ökar möjligheterna för påverkansarbete

21 november 2022 | Public Affairs

Fredagen den 28 oktober arrangerade Aspekta en lunch på temat politisk kommunikation idag och politiken som nu följer. En av paneldeltagarna var Nils Gustafsson, forskare vid Lunds universitet med fokus på politisk kommunikation och digitala medier.  Att ha sitt politiska budskap synligt i digitala kanaler har varit viktigt under flera valrörelser, men i år har Nils noterat en tydlig förändring.

– I år är första gången jag upplever att den politiska kommunikationen i valrörelsen varit helt integrerad. Att de digitala och analoga plattformarna vävts samman. Det har resulterat i att affischer på stan varit kortare och haft mer fokus på person än politik, att tal och debattrepliker formulerats på förväg för att optimera för delning av one-liners i sociala kanaler och att vi sett ett helt nytt fält av valarbetare – influencers!, säger Nils Gustafsson.

Denna tydliga förändring är också något som kommer att fortsätta framöver. Nils spår att man som parti och politiker kommer behöva öka sin digitala närvaro, då det inte kommer gå att välja bort en kanal utan att välja bort en målgrupp, till trots för att antalet plattformar kommer att öka.

– Redan idag är det många som känner sig överväldigade över att driva kommunikation i så många olika kanaler. Den känslan kommer knappast att minska. I det här valet var det TikTok som var den nya kanalen som alla partier behövde lära sig att hantera, med varierad framgång. Anledningen till att Moderaterna blev största parti bland unga väljare var inte att de var bäst på TikTok, men det var självklart värdefullt för dem. De hade helt enkelt en väldigt väl genomförd strategi för TikTok. Att ha en tydlig och välintegrerad övergripande kanalstrategi kommer bli allt viktigare för nå ut med sina budskap, avslutar Nils.

Vad betyder denna förändring för andra organisationer som vill bedriva påverkansarbete? Det är en tydlig demokratisering av det aktiva påverkansarbetet, med fler kanaler och lägre trösklar att nå utvalda målgrupper. Man kan också snabbare hitta bundsförvanter att driva påverkansarbete tillsammans med. Kort sagt kan påverkansarbete drivas på fler sätt och från fler håll än tidigare.

Men hur kan man på bästa sätt driva ett integrerat digitalt/analogt påverkansarbete?

  1. Etablera en tydlig sakfråga och budskap kopplat till denna
  2. Identifiera centrala målgrupper som du vill ska mötas av budskapen
  3. Sätt en tydlig kanalstrategi för vilka målgrupper du möter i vilka kanaler
  4. Anpassa innehållet till målgruppen – vilken typ av innehåll tar målgruppen helst till sig?
  5. Identifiera bundsförvanter där ni gemensamt kan stärka ett budskap till en viss målgrupp och kanal.

Vill du ha hjälp att ge ert påverkansarbete en kickstart inför det nya året?

Hör av dig till oss!

 

Vill du veta mer? Kontakta någon av oss:

Thomas Pålsson

Thomas Pålsson

Partner och konsult

Åsa Väärälä

Åsa Väärälä

Konsult

Relaterade inlägg

Tack till Almedalsveckan 2022

Tack till Almedalsveckan 2022

  Almedalsveckan 2022 är nu över. Efter intensiva dagar fyllda med kunduppdrag, spännande seminarier och intressanta möten är det åter dags att samla tankarna. Aspekta har som vanligt varit på plats, nätverkat och följt diskussionerna inom en rad olika områden...

läs mer
Demokratiska samtalsarenor under förändring

Demokratiska samtalsarenor under förändring

Almedalsveckan har sedan länge varit ett självklart val för många aktörer och branscher att lyfta samhälleliga frågor i en större kontext. Det är en unik mötesplats då politiska företrädare, intresseorganisationer, näringsliv och andra aktörer träffas, samtalar och...

läs mer
Aspekta förnyar samarbetet med Region Skåne

Aspekta förnyar samarbetet med Region Skåne

PR & kommunikationsbyrån Aspekta har tillsammans med Progress PR fått förnyat förtroende från Region Skåne avseende tjänster inom Public Affairs för en ny upphandlingsperiod. Det nya avtalet inleds den 1 juni och gäller fram till 2024, med möjlig förlängning i...

läs mer