Aspektas 30 år – resan hit
När Aspekta firar 30 år som företag är det både med stolthet över vad som byggts under alla dessa år, och med tillförsikt och nyfikenhet inför vad nästa 30 år kan föra med sig.
Sedan byrån grundades har Aspekta varit en ägarledd byrå. Det är en struktur som gett en stabilitet och kontinuitet som gynnat byrån och starkt bidragit till att Aspekta etablerat sig som en av södra Sveriges mest välrenommerade byråer.
Idag drivs Aspekta av en partnerkrets som alla jobbar aktivt som konsulter i byrån. Två av dem är vd Linda Molin och styrelsens ordförande Thomas Pålsson, som varit med länge och varit en del av den utveckling både Aspekta, och kommunikationsbranschen i stort, genomgått fram till idag. När det gäller kulturen på byrån framhåller de båda att den präglas av innovation och ett ansvar för försäljning som delas av alla byråns konsulter.
– Vi har under åren arbetat fokuserat med att skapa en kultur där alla bidrar och känner ett ansvar för att utveckla affärer. Vi säljer förtroende och kompetens och vi tror på att de som är bäst beskickade att bygga relationer och affärer är också de som ska utföra hantverket, säger Linda Molin.
Nästa 30 år
Exakt vad som kommer hända om 30 år är förstås omöjligt att förutspå. Lika lite som att vi 1994 kunde förutspå generativa AI-verktyg, kan dagens partners och ägare veta vad som händer så långt fram i framtiden.
– Vår föränderliga vardag gör det än viktigare att utrusta nästa generation ägare och ledare av byrån med de värderingar som fungerat så väl hittills, säger Thomas Pålsson.
Och understryker positiv kultur, långsiktighet och en något försiktig syn på risktagande som ingredienser som kan se till att de kommande 30 åren blir lika intressanta.
Alumner – tre snabba frågor…
På tal om att upprätthålla långsiktighet i relationer har Aspekta ett väl fungerande och uppskattat nätverk av alumner. Det består av medarbetare som varit med på Aspektas resa innan de gått vidare till andra saker i livet och karriären. Vi passade på att be tre av våra alumner att reflektera över sin erfarenhet från Aspekta och spana om kommunikationens framtida utveckling.
Peter Danielsson, vice ordförande Sveriges Kommuner och Regioner (SKR)
1. Vad skulle du säga till en ung junior i början av sin karriär – varför ska denne söka sig till just Aspekta?
I början av karriären är det viktigt att söka sig till företag som ger förutsättningar för lärande och utveckling. Min erfarenhet av Aspekta är att det är en arbetsplats där du snabbt får eget ansvar och får möjlighet att leda projekt, vilket skapar förutsättningar att växa, både professionellt och personligt.
2. Vad har du själv tagit med dig från din tid på Aspekta?
För mig var Aspekta en riktig bra arbetsplats för att träna min förmåga till analys och strategiskt tänkande, men också mer handfasta förmågor som att kunna skiva bra, självständigt ta ansvar och leverera kontinuerligt med hög kvalitet. Magnus Dahl och Thomas Pålsson har lärt mig mycket.
3. Och till sist, får vi be om en spaning om kommunikation och vart den är på väg i framtiden?
Spontant kommer jag att tänka på två trender. För det första är vi bara i början på vad AI och tillgång till data kommer kunna möjliggöra när det gäller att skapa skräddarsydd kommunikation som exempelvis kan förbättra kundupplevelser och bygga starkare relationer. Samtidigt blir det allt viktigare för företag att kommunicera värderingar, mål samt hur sociala och miljömässiga frågor hanteras på ett öppet och autentiskt sätt. Kunder och anställda förväntar sig att företag tar ställning i viktiga samhällsfrågor och agerar ansvarsfullt.
Björn Hallerborn, kommunikationschef Axis Communications
1. Vad skulle du säga till en ung junior i början av sin karriär – varför ska denne söka sig till just Aspekta?
När du är i början av din karriär ska du passa på att få så mycket erfarenhet som möjligt. För att lära dig så klart, men också för att se vad du gillar arbeta med och vad du är bra på. I det avseendet ger Aspekta en mycket bra start. Du får möjlighet att arbeta med en rad olika typer av uppdrag i olika branscher. Detta samtidigt som du får värdefulla insikter genom att arbeta tillsammans med mer erfarna kollegor.
2. Vad har du själv tagit med dig från din tid på Aspekta?
Det jag tar med mig mest är att ha fått lära känna och arbeta tillsammans med ambitiösa, smarta och trevliga människor.
3. Och till sist, får vi be om en spaning om kommunikation och vart den är på väg i framtiden?
Jag tror att i takt med att mängden information – och desinformation – ökar, kommer efterfrågan på verifierad/sann information att öka med tiden. Samtidigt kommer sannolikt ”filterbubblorna” att bli allt starkare. Som ansvarig för kommunikation måste du lägga än mer vikt på att prioritera den typ av kommunikation som verkligen skapar värde. Det blir annars lätt att man försöker vara med överallt, och det kan leda till att kommunikationen blir för spretig och budskapet otydligt. Det interna perspektivet blir också viktigare, det vill säga att lägga tid på att utbilda chefer och medarbetare i en organisation om hur de kan vara med och bidra till framgångsrik kommunikation.
Christina Malmberg, PR- och IR-ansvarig Wihlborgs fastigheter
1. Vad skulle du säga till en ung junior i början av sin karriär – varför ska denne söka sig till just Aspekta?
Aspekta är en fantastisk grogrund för att utveckla sin kommunikativa kompetens, ständigt vara uppdaterad i aktuella frågor och skiftningar i samhället och bygga varaktiga relationer med intressanta kunder. Tack vare variationen av uppdrag blir arbetet omväxlande och stimulerande. Att dessutom ha sällskap av kompetenta kollegor i en gemytlig miljö – det är svårslaget.
2. Vad har du själv tagit med dig från din tid på Aspekta?
Kunskap om hur näringsliv och det offentliga fungerar och samspelar, men också vikten av att hålla sig uppdaterad. Det kommunikativa hantverket är sin sak, men det rör på sig snabbt där ute! I ryggmärgen sitter också värdet i att alltid tänka ett varv till, att ta råd av andra, att låta förtroendebyggande ta tid, av noggrannhet och detaljer, och att vårda sin egen och andras tid.
3. Och till sist, får vi be om en framtidsspaning om kommunikation och vart den är på väg i framtiden?
Jag tror att det kommer att bli än viktigare att ha sina värderingar och prioriteringar på plats och att vara snabbrörlig när det kommer till budskap och aktiviteter snarare än att ha tungrodda masterplaner. Jag tror också att vi kommer att se mer av värme, karaktär och personlighet i kommunikationen även från mer formella spelare. Mycket kan absolut effektiviseras med hjälp av AI och andra verktyg, medan omdöme, förtroende, kvalitet och kreativitet kommer uppgraderas i betydelse.