Årets Matbluff – en kommunikationsbluff

Årets Matbluff – en kommunikationsbluff

28 januari 2022 | Corporate Communication

Häromdagen utsågs för sjunde året i rad Årets Matbluff av konsumentföreningen Äkta Vara. För första gången var det dock inte en matbluff som vann – utan en upplevd kommunikationsbluff. När Arla tog priset för sin kampanj Netto-noll klimatavtryck är det således inte själva mjölken som är problemet, utan att konsumenterna anser att bluffen ligger i marknadsföringen.

Detta sätter fingret på något oerhört viktigt inom hållbarhetskommunikation – att konsumenter idag är pålästa, medvetna och inte låter sig förföras av kommunikation som inte upplevs som trovärdig. Då spelar det ingen roll att man som företag kan presentera hundratals sidor med forskning som visar faktum, om informationen ändå inte landar väl hos mottagaren. Då kan det vara värt att fundera på vad som kunde gjorts annorlunda.

Så, vad är då viktigt att tänka på när vi ska navigera i hållbarhetsbudskapen? Hur ökar vi sannolikheten att budskapen når fram och upplevs som trovärdiga? På Aspekta ser vi framför allt fyra saker som är viktiga att tänka på:

  1. Börja med insidan – Värderingsdriven kommunikation
    Har ni som företag allt på plats för att stå upp för de hållbarhetsbudskap ni vill kommunicera och uppfattas ert arbete som genuint? Om budskapen ni sänder ut skär sig med uppfattningen om vad ditt företag står för, landar budskapen sällan rätt.
  2. Förklara, förenkla, förtydliga
    Det är en djungel av termer och begrepp inom hållbarhetskommunikationen. Vi kan verkligen tala om en begreppsinflation! Var noga med att förenkla informationen, sätta den i kontext och var tydliga med vad begreppen betyder i just er organisation.

  3. Kommunicera på mottagarens villkor
    Fundera noga på vem mottagaren är och vilken typ av kommunikation de är mottagliga för. Det är inte alltid så att de vill lyssna på det ni vill säga, men kanske är de öppna för en ny eller annorlunda vinkel?

  4. Gör en riskbedömning
    Ibland måste företag sticka ut hakan, men det kan vara klokt att göra en riskbedömning först. Vilka aktörer och intressentgrupper skulle kunna tänkas reagera? Var proaktiv och förbered en Q&A/FAQ för att grundligt kunna bemöta eventuella kniviga frågor.

Vill du veta mer? Kontakta någon av oss:

Sara Lindblad

Sara Lindblad

Konsult

Relaterade inlägg