Hållbarhetsredovisningen är klar – vad händer nu?

Hållbarhetsredovisningen är klar – vad händer nu?

6 april 2022 | Aspekta, Hållbarhet

Så börjar rapportsäsongen lida mot sitt slut och alla timmar som lagts ner på att samla in, formulera och prioritera bland budskap, viktiga händelser och stora framsteg på hållbarhetsområdet har mynnat ut i årets hållbarhetsredovisning. Men vad ska ni göra av allt innehåll? Hur säkerställer er verksamhet att de resurser som lagts ner på hållbarhetsredovisningen genererar så stort värde som möjligt?

Det handlar om att tänka nytt kring vad innehållet i redovisningen kan användas till och se den som ett värdeskapande grundmaterial snarare än en produktion som tas fram av nödvändighet. Som helhet kan en rapport vara svårsmält – den är ju trots allt ett juridiskt dokument -, men delar av den kan effektivt användas till både intern och extern kommunikation i en rad olika kanaler. Den kan med enkla medel justeras eller anpassas för att träffa olika målgrupper och olika kontaktytor.

Säkerställ att er hållbarhetsredovisning inte blir ett dokument som samlar damm i en skrivbordslåda, utan ett dokument fullt av levande innehåll som kan användas året om. Med en genomlysning av er hållbarhetsrapport kan Aspekta hjälpa er att identifiera budskap som kommuniceras genom exempelvis:

  • Film
  • Infografiker
  • Innehåll till hemsida och sociala medier
  • PR-aktiviteter
  • Intern och extern kommunikation

Vill ni veta mer om hur man tar fram värdeskapande kommunikation med utgångspunkt i ert bolags hållbarhetsredovisning? Kontakta Sara Thorngren eller Sara Lindblad, konsulter inom hållbarhetskommunikation på Aspekta.

Vill du veta mer? Kontakta någon av oss:

Sara Lindblad

Sara Lindblad

Konsult inom hållbarhetskommunikation

Sara Thorngren

Sara Thorngren

Konsult inom hållbarhetskommunikation